Om att äta hälsosamt

Hälsosam mathållning är matvanor som hjälper till att förbättra eller vidhålla en persons hälsa. Vad som är hälsosamt varierar från individ till individ, men gemensamt för de flesta är att en varierad kost är en viktig del i ett friskt och hälsosamt liv.

I ett samhälle där bantningsmetoder och snabbdieter duggar tätt kan det vara svårt att hitta rätt. Inte att förglömma är dock att matvanor som innebär lite av varje och att äta med måtta har fungerat sedan urminnes tider och kommer att fortsätta göra det. I kombination med regelbunden motion och ett i övrigt hälsosamt leverne finns ingenting som säger att strikta dieter måste följas för ett friskt och långt liv.

Olika råvaror erbjuder olika fördelar för hälsan, men att enbart leva på en eller några av dem är inte hållbart i längden. En varierad kost med mycket frukt och grönt (allra helst ett halvt kilo eller mer per dag) och fisk en eller ett par gånger i veckan räcker gott och väl som början till en hälsosam kost. Misstaget många gör är att låta tomma kalorier som snacks, fika, läsk och dylikt ta upp en för stor del av kosten, vilket gör att man går upp i vikt och kan känna sig orkeslös eftersom tomma kalorier inte ger någon nämnvärd energi.

Kroppen behöver de vitaminer och mineraler som finns i frukt och grönt. Det är därför riskfyllt att ha en kosthållning där frukt- och grönsaksintaget är relativt begränsat, t.ex. LCHF-dieten, som inte tillåter några större mängder kolhydrater. Kolhydrater är en viktig del av kosten då de ger energi under en lång period. Långsamma kolhydrater är bra att äta dagen innan en större fysisk prestation.

Att äta fullkorn är även det essentiellt för att kroppen ska fungera ordentligt. Fullkorn är inte bara fulla med bra ämnen som järn, folsyra, antioxidanter och magnesium utan ser även till att mage- och tarmsystemet inte hamnar i otakt.